Best till the end

"Weh Petang ni ada koko la. Mak kite suh stayback. Malas nak hantor." Aku memulakan mukadimah.
 Tapi bila melihatkan yang dia diam aje, aku sambung bicara.

"Jomlah stayback sekolah sesama." Mula sesi memujuk.

"Alah taknak lah. Umah kite dekat je. Taknak lah stayback. Nak mandi apa semua." Dia membuat alasan. Aku pula buat muka sedih. Pelish awak!

"Haaa ct ikut je lah kite balik? Nanti 3 datang ah balik sini." Yesss akhirnya! Ini yang aku mahukan. Hahaha (gelak jahat)

"Haah la kite tak terpikir pulak. Boleh boleh boleh, jom!" Yelatu tak terfikir. Walhal benda ini yang di tunggu-tunggu dari tadi. Hehehe.

"Taknak ajak ain?" Dia tanya.

"Mak ain tak kasi punya lah." Dia menjungkit bahu.

Setelah berjalan kaki tidak sampai 200 meter, akhirnya kami sampai ke destinasi yang dituju. Dalam hati aku ni kata, umah kosong je ke? Yela kat luar tu pagarnya kosong aje. Kalau kat rumah aku pagar ni tak kering dari baju-baju kami yang melambak. Lepastu di satu sudut cuma ada dengan tin-tin biskut yang kosong, satu sudut pula cuma ada sekaki payung usang. Di belah hadapan pulak ada dua ekor arnab yang gemok yang sedang bobo di dalam sangkar. Cute!

Tapi bila aku jejakkan kaki ke dalam rumahnya, MasyaAllah, modern yang amat. Di ruang tengah ada satu set sofa gebu berwarna hazel beserta meja di tengahnya. Tv berpuluh-puluh inci melekat di dinding serta frame gambar tergantung di sana sini. Di bahagian dalam pula dapurnya, walaupun sempit tetapi tetap menarik warnanya. Aku kagum. Kat luar rumah macam rumah hantu terbiar je, bila masuk dalam, rumahnya cantik sangat.

Sementara menunggu si Izzatie masak, aku tonton tibi. Di sebelahku ada kakak zatie. Cantik. Tapi macam sombong sikit lah. Tak banyak bercakap. Dia dengar ajelah aku berceloteh. (Percaya atau tak aku dulu adalah seorang yang manyak potpetpotpet)

Lepas makan, aku dan zatie naik ke atas. Sementara tunggu dia mandi aku memerhatikan setiap sudut di dalam biliknya. Simple. Katil, meja belajar, rak buku dan almari. Banyak gambar yang ada di atas meja belajar dia. Aku perhatikan satu-satu. Tiba-tiba tawaku terburai bila melihat sekeping nota terlekat di dinding yang tertulis,

Nyah, petang ni kita main masak-masak. Nasi goreng satu, mee hailam satu, ais kosong satu.

Nyah stand for Zatie. Tawaku sekali lagi terburai. Sangat kelakar. Habis Zatie mandi, aku tanya;

"Weh Zatie kamu main ngan siapa masak-masak ni?" Sambil ketawa, aku menunding jari ke arah nota kecil tu.

"Main ngan kakak lah takkan ngan ikmal pulak." Ikmal adik Zatie.

"Muka kakak punya matang tapi main memasak? Hahahaha!" Tawa kami sama-sama terburai.

Sedar tak sedar, jam hampir ke angka 3. Kami berangkat ke sekolah.

"Thank zatie. Rumah kamu cantik sesangat." Dia tersenyum. Menampakkan asetnya yang mahal gitu. Lesung pipit.

Ringkas kan cerita ajelah. Peristiwa ni hampir 3 tahun berlalu. Masa tu kami ambil upsr. Bila keputusan yang sikit lagi nak cemerlang tu keluar, kami berpisah. Sedih bukan kepalang. Yang amat!Tinggallah aku dan ain. Zatie masuk asrama. Lepas tu, duduk sama-sama dengan ain, pergi lost world dengan ain, ups, kelab dan permainan dengan ain. Tapi ain pulak pergi tinggalkan aku keseorangan. Jahat! Semua jahat! Zatie dan ain hanya tinggal kenangan. Tapi tak bermakna aku lupa pada korang. Tahun 2012 ni takdir temukan aku dan zatie setelah hampir 3 tahun terpisah. Zatie cantik, cun, comel. Kami jumpa di giant, aku baru nak masuk ke dalam giant sambil ushar cina tomei, tersempak dengan zatie and family yang tengah nak bayar barang di kaunter. Dia berpaling dan senyum ke arah aku. Aku? Sengih ajelah. Suka apabila di pertemukan. Aku lambai ke arahnya. Memang nak pergi kat dia tapi bila teringat yang mak dia tu garang, tak jadilah. Sudahnya kami berbalas pandang sambil tersengih. Aku lambai dia buat kali terakhir. Dan sampai sekarang tak jumpa dah.

InsyaAllah kalau ada rezeki, adalah. Kita masih berpijak di bumi yang sama, masih dibawah langit yang sama kan. Tak mustahil untuk jumpa. Ain di pahang, zatie kat perak je ni. InsyaAllah suatu hari nanti kita akan jumpa lagi.

Dear friends, i'll never forget our friendship forever.

Wasalam cinta sekalian! :)

No comments:

Post a Comment

Klik ni =)